Κατά την 4η χιλιετία π.χ. στην Νότια Μεσοποταμία, στην περιοχή που κατοικούσαν οι Σουμέριοι, συναντάμε σε ναό της πόλης Ουρούκ (Βάρκα) την πρώτη μορφή διακόσμησης με "ψηφίδες" από κοχύλι, όνυχα και πηλό.


Bellerophon, riding Pegasus,
slays the Chimaira, mosaic floor of a house,
432-348 BC, Olynthos
Στην Δυτική Μικρά Ασία το 8 π.χ. στην πόλη Γόρδιο της Φρυγίας σώζονται τα παλαιότερα δείγματα ψηφιδωτών δαπέδων με χονδροειδή χαλίκια. Αργότερα κατά τους υστεροκλασσικούς χρόνους συναντάμε στην Όλυνθο (Κασσάνδρα, Χαλκιδική) δάπεδα με περίπλοκα σχέδια, μυθολογικά συνήθως, με φυσικά βότσαλα άσπρα ή μαύρα.

Στην Πέλλα (Μακεδονία - Ελλάδα) κατά τον 4o π.χ. αιώνα συναντάμε ψηφιδωτά δάπεδα με πολλά χρώματα και με καινούργια υλικά κυρίως γυαλί.

A deer hunt, detail from the mosaic floor signed
Gnosis in the 'House of the Abduction of Helen'
at Pella, late 4th century BC, Pella,
Archaeological Museum.


Κατά τον 2o π.X. αιώνα στην Πέργαμο (Μικρά Ασία) συναντάμε ψηφιδωτά με ψηφίδες από πέτρες, μάρμαρα, γυαλί σε μεγάλη ποικιλία χρωμάτων και σχεδίων που σχεδόν μιμούνται την ζωγραφική
(περιστέρια κύπελλο Σώσου)

Από την Ελληνιστική Ανατολή διαδόθηκε το ψηφιδωτό στην Ιταλία και αναπτύχθηκε ιδιαίτερα στην Πομπηία και Ρώμη. Οι Ρωμαίοι διακοσμούν δάπεδα και τοίχους σπιτιών, λουτρών και ναών ακολουθώντας μία 'μονόχρωμη' και απλοποιημένη τεχνική

Στα Βυζαντινά χρόνια, η τέχνη του ψηφιδωτού παίρνει την καλύτερη μορφή της. Διακοσμούνται εκτός από δάπεδα, τοίχοι, θόλοι και προσόψεις ναών και παλατιών. Χρησιμοποιούνται ψηφίδες από μάρμαρο, φυσικές πέτρες, γυαλί χρωματιστό, ακόμα και χρυσός και ασήμι.
(Ροτόντα - Θεσσαλονίκη)

Τα θέματα την εποχή αυτή ποικίλουν. Συναντάμε από μυθολογικά και διακοσμητικά στοιχεία θάλασσας, στεριάς, παραστάσεις κυνηγιού, προσώπων, αυτοκρατόρων και άλλα προσαρμοσμένα στις χριστιανικές πλέον αντιλήψεις ή σκηνές παρμένες από Παλαιά και Καινή Διαθήκη αργότερα κατά τον 9ο - 10ο - 11ο - 12ο αιώνα.
(Αγία Σοφία - Κων/πολη)

Κατά τον 14ο αιώνα μ.Χ. οι μορφές των ψηφιδωτών παραστάσεων απεικονίζονται στα πρότυπα της κλασσικής παράδοσης με τάσεις ζωγραφικής απόδοσης όσο και υψηλής ποιότητας στην τεχνική εκτέλεση.
(Παμμακάριστος (Άγγελος) - Χριστός - Βάπτιση)


     
     

Αρχή Συλλογή Τεχνικές Ιστορία Νέα Μονή Αγγλικά

Αλληλογραφία:
Φιλοξενία: ΧΙΟΣ - Chiosnet